naar de bibliotheek

terug naar jaarverslag 2017

fotokopiemontages in MST

vanaf 15 maart tot 24 oktober 2017

 
  2017 Ziekenhuis MST
Enschede
Vier Fototokopiemontages: Paasvuur, Berg, Zee en Stad zijn als een vervolg op de presentatie in de Vrijhof voor een halfjaar beschikbaar gesteld aan het MST.
     
     
    korte gechiedenis van de fotokopiemontages Het plakken en knippen via fotokopieeren is door de digitale versie vervangen. De doehetzelf kopieerwinkes zijn verdwenen. De grote fotokopiemontages die ik in 2000 gemaakt heb zouden nu via een beamer gepresenteerd worden. Maar mijn montages hebben nog een vaste maat, bestaan nog uit materiaal; papier,viltstift en lijm. En daarna de patina van de tijd.

Het begon ermee dat de ervaring die ik opdeed in het dal van de Veneon in 1991 niet paste op een tekening. De bergen waren zoveel groter. De wandeltocht was zoveel langer dat de visuele grootte van A4 niet voldeed. Door de tekening vele malen te kopieren, de kopieën te versnijden en aan elkaar te plakken ontstond er een groter geheel passend bij de ervaring met het wandelen in de bergen. Dit was het begin van kleine op A4 formaat gebaseerde fotokopiemontages

     

    1991 wandeling formaat bxh=30x21

   
      1991 wandeling 7 versneden kopieën samengevoegd bxh=97x21
Van 27 oktober tot 8 december 2016 was er een presentatie van grote fotokpiemontages in de Vrijhof van de universiteit Twente
 
2016
Vrijhof
Universiteit Twente
Enschede

Het inrichten verloopt voorspoedig.

Donderdag 27 oktober werd de tentoonstelling met een openingswoord van Patrick Magnus geopend

     
      De volgende montages zijn er te zien:
     
     

in de nis van l naar r

paasvuur bxh=275x210
berg bxh=290x238
tracé bxh=298x230

     
     

in de gang van l naar r

zee bxh=186x235
zichtlaan bxh=255x248
stad bxh=245x250
kathedraal bxh=174x206

     

 

  2005 Oude politiebureau Hengelo Ik claim de eerste overloop van het mooie oude trappenhuis. Het is een goede gelegenheid om de fotokopiemontage "zichtlaan" te laten zien en, omdat het om een tijdelijk project gaat, om een muurtekening te maken mijn eerste muurtekening, een experiment. Werkperiode vijf dagen. De tekening, zie illustratie, is geen succes. De verhouding tussen hekwerk en torens is niet overtuigend. De tussenruimtes worden vies van het gummen en de spuitlak vermag dit niet op te vangen.
     
     
  2005 Schloss Ahaus Ik teken op locatie. Na enige tijd weet men zonder bijkomende notitie niet meer waar en wanneer de tekeningen gemaakt zijn. Er rest een beeld, een goed beeld hoop ik.

We trekken de bergen in, gaan naar zee. We wandelen en klimmen, zonnen en zwemmen. We bezoeken steden met hun kathedralen en musea. Wat blijft is de herinnering aan al deze ervaringen.

We ondersteunen deze herinneringen met notities, met foto's en tekeningen. De souvenirs en de tekeningen zijn de stille getuigen. Desondanks klonteren gelijksoortige herinneringen samen tot een ervaring. De zee, de bergen, Frankrijk. Fiets- of autovakantie Dat we ergens zijn geweest is zeker maar daarvan een beeld vormen betekent een nieuw beeld maken. Daarvoor gebruik ik overeenkomstige tekeningen uit verschillende periodes. Kopieer ze, versnijdt ze en monteer ze tot een samenhangend betekenisvol geheel opdoemd.

Geen geografie, geen souvenir maar inzicht bepaalt het beeld. Het bevredigt de wereld begrepen te hebben. In ieder geval ten dele, in ieder geval voor even. Gestold in een fotokopiemontage.

     
     
      meer over deze tentoonstelling
  2004 Kunstenaarssociëteit Lambooijhuis Hengelo de ruimte is beperkt met het paasvuur 275x210 in de hoek
     
     
       
  2004 Art Twente Die éne dag, begin september, dat ik in Hengelo was werd ik opgebeld. Een uitnodiging van Stichting Heartpool om me te presenteren op de kunstbeurs Art Twente. De keuze van het werk was vrij en er was veel ruimte. Data 1 2 3 4 oktober. Inrichten 29 en 30 september. Een mooie grote stand. Ruimte om fotokopiemontages en enkele schoorsteenstukken aan een nieuw publiek te laten zien. De stand was snel gevuld met de montages. Er was nog een lege wand buiten de stand, het einde van de gang. Geschikt voor twee schoorsteenstukken "Carnaval 1998" en "Zomer 1995". Verlof van Heartpool en de overbuurstandhouder. De artdirector echter stoof de volgende dag op me af. "Meneer de Bot" zei hij "haalt u die werken weg. Ze hangen buiten de stand. Dat is niet toegestaan." " Daarvoor moet U bij stichting Heartpool zijn" antwoordde ik licht zwetend. Heartpool reageerde later op de dag, ik was verdwenen, "Wij komen niet aan het werk van de kunstenaar".

De opening, verloopt feestelijk en lacherig. De werken hangen.

Art Twente is bedoeld voor presentatie en handel. Voor alles moet worden betaald.
Na de opening zijn de twee schoorsteenstukken verwijderd.

Voor de handel zijn verkopers nodig. Handel gaat niet om het product maar om het contact, het verhaal. Dat vereist ervaring. Het is een vak dat ik niet zo goed versta. Het was de bedoeling alle dagen aanwezig te zijn. Dat beperkte ik tot drie uur per dag. Het gaat om de juiste uren, om de juiste mensen te treffen. Twee onbekende variabelen. Van directe verkoop geen sprake. Veel later zoekt Kunstverein Ahaus kontact.

     
      meer over deze tentoonstelling
       
       
  2000 Werkplaats beeldende kunst Borne maken en presenteren van de grote montages
      Het verlangen om fotokopiemontages groot uit te voeren. Wandgroot. Tekeningen van bos en bomen wilde ik samenvoegen tot Bos. De tekeningen van bergen tot Berg en die van kust en zee tot Zee. Bos Berg en Zee op wandformaat. Tekenwerk uit verschillende jaren verwerkt tot drie montages.
Dat zou het nieuwste werk zijn. Te bekijken vanaf een picknick tafel alsof men buiten was.


2000 aan het werk in de werkplaats


2000 in de bibliotheek Borne
     

montage: Twentekanaal bxh=560x43

 

naar de hal
naar bibliotheek